Zima już opuszcza nas… wkrótce wiosna

Uczniowie klas I-III mieli możliwość metodą „Porannego kręgu” czyli wielozmysłowo poznać pojęcie „zima” poprzez dotykanie, patrzenie, wąchanie, smakowanie. Zmysły to podstawa rozwoju każdego człowieka, bowiem dostarczają one informacji o otaczającym nas świecie, wpływając na proces uczenia się i poznawania.

Każda pora roku kojarzy nam się z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę: to tu kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe, wystrój sali – czyli wszystko czym można stymulować uczniów.

Do zimy przypisany jest:
– kolor: biały, błękit – przypominający zimowy chłód – ale i będący kolorem ciszy i spokoju.
– zapach: mięty – działa uspokajająco, wzmacniająco i rozluźniająco, oczyszcza drogi oddechowe. Uczniom szczególnie podobało się wąchanie mięty, smarowanie olejkami – choć początkowo część z nich trzymała się na dystans – ale po pewnym czasie wszyscy byli rozluźnieni, zrelaksowani a nawet śpiący – tych też nie zabrakło…
– dotyk: masaż dłoni olejkiem miętowym.
– słuch: dzwonki i trójkąt.
– smak: pastylki (cukierki) miętowe, mięta w doniczce.

Każda porę roku charakteryzuje inny żywioł.
Zimę – oczywiście woda. Uczniowie z zaciekawieniem uczestniczyli w kolejnym etapie projektu „Zima” realizowanego Metoda Porannego Kręgu.
Poznali 3 stany skupienia wody:
– stały – gdzie dotykając lodu doświadczyli tego, że jest zimny, śliski i mokry.
– ciekły – gdzie wszyscy przelewając, dolewając i barwiąc wodę, próbowali swoich siło jako mali chemicy. Wspólnie wykonywali różne doświadczenia, rozpuszczali w wodzie różne substancje, sprawdzali co tonie a co pływa w wodzie – po czym wyciągali wnioski, o których razem rozmawiali…
– gazowy – poznali obieg wody w przyrodzie – zaczynając od parującej, gorącej wody…

Podczas tak realizowanych zajęć, spotkania, wszyscy cieszyli się ze wspólnego przebywania z rówieśnikami, bycia w grupie, swobodnego działania, obserwowania sali przypominającej zimę, wszystkie jej aspekty. Radość wspólnego odbierania wrażeń i działania, bycia razem i w tej samej sytuacji, budowania poczucia radości, wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa stała się niezapomnianą chwilą, o której długo jeszcze rozmawiali wszyscy uczestnicy zajęć.

Organizatorzy projektu:
Hanna Kamińska, Monika Więcka